Een blik op de Waarde van Cultuur
Hoe gaat het met cultuur in Brabant?
In Noord-Brabant gebeurt veel. De provincie telt veel inwoners (het is de derde provincie qua inwoneraantal) en in 2023 was de economische groei in Brabant, na Noord-Holland, het grootst [1]. Ook op het gebied van kunst, cultuur en erfgoed is Noord-Brabant ambitieus: in het meest recente beleidskader van de provincie is de ambitie dat Brabant ‘aantrekkelijk is voor inwoners, voor bezoeker en voor buitenlandse werknemers [2]. En ook in de Brabantse gemeenten zien we uitgebreide cultuurvisies met mooie doelstellingen en ambities voor de komende jaren.
Maar hoe is het nu eigenlijk met de Brabantse cultuursector gesteld? Om de beleidsdoelstellingen, visies en ambities op verschillende niveaus te kunnen staven met feiten en cijfers, lanceren we in september alweer de vierde editie van onze onderzoeksmonitor Waarde van cultuur, waarin we de Brabantse cultuursector onder de loep nemen en trends en ontwikkelingen in beeld brengen. Wat is de intrinsieke maar ook de economische waarde van cultuur in Brabant? En wat is de sociale waarde van cultuur voor Brabanders? Deze vragen beantwoorden we in de tweejaarlijkse monitor.
Drie kapitalen
Langs drie kapitalen (cultureel, sociaal en economisch) brengen we de stand van zaken in de Brabantse cultuursector in beeld. Dit doen we met een breed scala van onderzoeksinstrumenten: van analyses van registerdata over het cultuuraanbod, de werkgelegenheid en bedrijvigheid in de sector tot informatie op het niveau van de culturele instellingen over inkomsten, subsidies en lasten. Maar ook vragenlijstonderzoek onder inwoners van Brabant én onder Brabantse makers en culturele instellingen behoort tot ons basispakket aan onderzoeksinstrumenten. Daarnaast bestaat de monitor uit een aantal verkenningen. In deze editie nemen we onder andere de rol van vrije ruimten in cultuur en brede welvaart onder de loep én bestuderen we culturele loopbanen in Brabant.
De drie kapitalen, gebaseerd op een analyse van Hans Mommaas, voormalig wetenschappelijk directeur van Telos.
De monitor maakt het PON & Telos samen met een team van experts en onderzoekers van Kunstloc Brabant, Pyrrhula Research Consultants en de Boekmanstichting, in opdracht van BrabantStad. Dit jaar verschijnt de monitor voor het eerst in een volledige online publicatie, inclusief dashboard, zodat de resultaten nog makkelijker terug te vinden zijn. Het PON & Telos (mede)coördineert de monitor en het onderzoek en is verantwoordelijk voor een aantal van de onderzoeksonderdelen: de cultuurpeiling, de vragenlijst voor makers en instellingen en de analyses rondom bedrijvigheid en werkgelegenheid in de creatieve industrie. In die analyses staan we niet alleen stil bij de gehele provincie, maar gaan we ook in op verschillende doelgroepen binnen de provincie - waaronder jongeren.
LOCATIES
De meest voorkomende cultuurlocaties zijn plekken voor beeldende kunst.
Het gaat dan voornamelijk om galerieën, exposities, musea. Deze zijn meestal niet-gesubsidieerd, wat geldt voor de meerderheid van alle cultuurlocaties in de provincie.
Een jong Brabants perspectief in beeld
De cultuurpeiling brengt het perspectief van Brabanders in beeld. Door middel van een online vragenlijst bevragen we Brabanders over kunst, cultuur en erfgoed in de provincie. Een hoge respons zorgt ervoor dat we resultaten uit kunnen splitsen naar verschillende groepen. Zoals het LKCA (Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst) op zijn website omschrijft [3], zijn kunst en cultuur belangrijk voor de identiteitsontwikkeling van jongeren en helpen ze om draagkracht te vergroten. Het is daarom belangrijk dat er voldoende cultuurvoorzieningen zijn waar jongeren heen kunnen, maar ook dat er voldoende mogelijkheden zijn tot het volgen van een opleiding en het hebben van een baan in de sector.
Zoomen we specifiek in op de jongere Brabanders (16-29 jaar), dan valt een aantal zaken op.
Zo zijn Brabantse jongeren over het algemeen actiever in de kunsten, cultuur en erfgoed dan inwoners van oudere leeftijdsgroepen. We zien dat het bezoeken, beoefenen en ondersteunen van kunst, cultuur en erfgoed, méér dan bij oudere leeftijdsgroepen, verweven lijkt in het dagelijks leven – naast school, werk, sport en andere activiteiten. Jongeren bezoeken cultuur vaker voor het plezier of voor sociaal contact dan de gemiddelde Brabander, maar ook voor persoonlijke ontwikkeling. Bovendien koppelen ze dit bezoek vaker aan andere activiteiten als winkelen, lunchen of dineren in een restaurant, en bezoek aan familie of vrienden. Niemand van de jongere respondenten gaf aan geen cultuur te bezoeken omdat ze geen interesse of geen tijd voor culturele activiteiten hebben.
BEZOEK
van alle Brabanders bezocht in 2023 een culturele activiteit
Waar we in Waarde van cultuur 2022 nog concludeerden dat het cultuurbezoek door corona afgenomen was, zijn Brabanders het afgelopen jaar weer meer cultuur gaan bezoeken.
Meer cultuurbeoefening, meer kritiek
Jongere Brabanders beoefenen ook vaak culturele activiteiten. Driekwart van de jongeren geeft aan games te spelen. Daarna volgen tekenen, schilderen of grafisch werk zonder computer; dit wordt door ruim de helft van de jongeren gedaan. Ook geeft de helft van de jongeren aan te zingen, en twee van de vijf jongeren bespelen een instrument.
Het beeld dat jongeren vaker culturele activiteiten beoefenen, geldt ook voor erfgoedactiviteiten. Zo doen jonge Brabanders vaker onderzoek naar de lokale geschiedenis of stamboomonderzoek. Wanneer we vragen waarom jongeren culturele activiteiten bezoeken, noemen zij vaak sociaal contact en/of persoonlijke ontwikkeling als motief. Opvallend is dat zij ook vaker aangeven geen culturele activiteiten te beoefenen omdat de gezondheid dit niet toelaat.
Brabantse jongeren bezoeken en beoefenen niet alleen vaker culturele activiteiten, ze zijn ook kritisch op het culturele aanbod in de provincie. De Brabander beoordeelt dit aanbod (zoals tentoonstellingen, concerten en bibliotheken) gemiddeld met een 7,4; Brabantse jongeren beoordelen het aanbod met een 7,1. Overige leeftijdsgroepen beoordelen dit juist hoger dan 7,4. Ook zijn de Brabantse jongeren kritisch op de zichtbaarheid van het Brabantse cultuuraanbod (weet je wat waar te doen is?). Jongeren geven ook vaker dan gemiddeld aan dat kunst en cultuur belangrijk zijn voor hen persoonlijk, waar dit voor erfgoed minder het geval is. Daarnaast zijn Brabantse jongeren vaker bereid om (meer) geld te besteden aan cultuurbezoek en cultuurbeoefening.
BEOEFENING ALS LEERLING OF LID
Van de Brabanders die cultuur beoefenden, deed
dat door een fysieke les te volgen.
Online les wint hier aan terrein; bijna 40% heeft een online video van een les, webinar, cursus of workshop bekeken op een videosite als YouTube, bijna 20% volgde online les via een cursusaanbieder.
In het percentage Brabanders dat lid is van een culturele vereniging is een daling te zien.
Cultuurcarrières onder de loep
De werkgelegenheid in de creatieve sector brengen we in beeld door te kijken naar werknemers en zelfstandigen in de sector. Deze sector bestaat uit drie subsectoren: Kunsten en cultureel erfgoed, Media en entertainment, en Creatief-zakelijke dienstverlening. De werknemers (het aantal banen) splitsen we uit naar diverse achtergrondkenmerken, waaronder leeftijd. In Brabant zien we dat in 2022 45% van het totaal aantal werkenden in de creatieve sector onder de 35 jaar is. Zij werken bijvoorbeeld bij musea of kunstuitleencentra, maar ook bij bioscopen of televisieomroepen of als (interieur)architect. Dit is vergelijkbaar met het landelijke beeld.
Daarnaast is er dit jaar een verdiepend onderzoek gedaan naar culturele loopbanen. Dit onderzoek focuste op de vraag waar de talenten die in Brabant hebben gestudeerd gaan werken, en waar de werkenden in de creatieve sector in Brabant vandaan komen. Van het aantal creatief opgeleiden in Nederland heeft 16% tussen 2004 en 2020 een diploma gehaald in Brabant. Voor het hbo ligt dit percentage op 13% voor de periode 1990-2020. Meer dan één op de tien creatief opgeleiden heeft dus in Brabant gestudeerd. Twee van de drie mbo’ers die in Brabant heeft gestudeerd, zijn ook in de provincie blijven werken. Van de creatief opgeleide hbo’ers werkt bijna de helft van de groep die in Brabant heeft gestudeerd in de provincie. Dit hoeft niet altijd in de creatieve sector te zijn, maar op basis van deze cijfers kunnen we concluderen dat een groot deel wel in Brabant is blijven werken. Opgeleid talent blijft dus veel in de regio.
WERKEN IN DE CULTUURSECTOR
In 2023 werkten voor het eerst meer mensen in de cultuursector dan vóór de coronacrisis.
Onder deze werkenden zitten meer jongeren, en meer dan voorheen hebben zij een contract met minder uren of werken zij op oproepbasis of als zzp’er.
Makers en culturele instellingen kampen wel met nog veel onzekerheden; zo stijgen de kosten van bijvoorbeeld de energierekeningen. Dit gaat in veel gevallen gepaard met een slechtere (mentale) gezondheid van het personeel.
Het aantal studenten op Brabantse culturele opleidingen is iets afgenomen.
Deze daling ten opzichte van het voorgaande jaar is ook op landelijk niveau te zien voor het aantal mbo- en hbo-studenten, maar niet voor het aantal wo-studenten. In andere provincies zijn vergelijkbare dalingen te zien.
Van inzicht tot actie
De verschillende onderzoeksonderdelen van de nieuwste editie van Waarde van Cultuur schetsen met bestaande data én nieuw onderzoek samen een compleet beeld: van wat Brabanders het meest bezoeken op cultureel gebied (moderne podiumkunsten en musea), tot waar zij dit doen en wat zij beoefenen, maar ook dat Brabanders nog altijd graag (en veel) gedrukte boeken lezen. Ook zien we dat Brabant een bescheiden cultuuraanbod heeft en de werkgelegenheid na de coronapandemie weer voorzichtig toeneemt.
Door het nieuwe dashboard is het makkelijker om de informatie te vinden en dus ook om er iets mee te doen. En dat is waardevol voor beleidsmakers en professionals in de cultuursector, bijvoorbeeld om het aanbod beter op de wensen van Brabanders af te stemmen. Want om beter te sturen op cultuur, moet je eerst weten waar je staat en welke kant je op gaat. Met iedere editie wordt de informatie daarover rijker.
Meer dan tien jaar geleden begonnen verschillende Brabantse partijen met het bundelen van cijfers over de culturele sector, sinds 2018 onder de naam Waarde van cultuur. De intensieve samenwerking tussen onderzoekers, BrabantStad en experts van Kunstloc Brabant maakt dit project uniek. Het project heeft inmiddels navolging gekregen in meerdere andere provincies.
Door bestaand en nieuw onderzoek over de culturele sector te bundelen biedt Waarde van cultuur beleidsmakers en professionals in de sector elke twee jaar actuele sturingsinformatie. Toch bleek het in de praktijk uitdagend om de Waarde van cultuur goed te gebruiken. De overvloed aan informatie en de boekvorm maakten het niet eenvoudig het overzicht te houden.
Vanaf dit jaar geven we de resultaten compacter weer en zijn ze voor het eerst online beschikbaar. Samen met de Boekmanstichting ontwikkelden we een regionale versie van de Cultuurmonitor met een dashboard waar gebruikers zelf gegevens kunnen ophalen. Tijdens de presentatie van de Waarde van cultuur starten we met workshops over het gebruik van de monitor. Ook hebben we een magazine gepubliceerd ter verdieping en om het onder de aandacht te brengen.
De centrale rol van Kunstloc Brabant zorgt ervoor dat we de uitkomsten van het onderzoek echt kunnen koppelen aan de praktijk. Het magazine combineert daarom het tellen met vertellen. Met aansprekende verhalen en prachtige fotografie laten we zien waar de cijfers uit de Waarde van cultuur over gaan.
In samenwerking met BrabantStad en het onderzoeksteam richten we ons de komende jaren op verdere ontwikkeling van het project. Zodat zowel beleidsmakers en de culturele sector optimaal gebruik maken van de rijkdom aan informatie.
Meintje de Roest Adviseur kennismanagement bij Kunstloc Brabant
Lees meer over dit onderwerp:
Foto's Stan Schrama/Unsplash, Lucia Regules/Unsplash, Luuk Wouters/Unsplash, Joyce van Belkom, Tayla Kohler/Unsplash, portretfoto Kunstloc Brabant
De Waarde van Cultuur 2024 werd uitgevoerd door Het PON & Telos, Kunstloc Brabant, Pyrrhula Research Consultants en de Boekmanstichting in opdracht van BrabantStad.
Jonna Kroeze MSc
Jonna is adviseur-onderzoeker bij Het PON & Telos. Hier houdt ze zich het liefst bezig met onderwerpen die dicht bij de mensen en de samenleving staan en wil organisaties en initiatieven verder helpen met concrete adviezen.
Rosamare van Dijk MA
Rosamare is adviseur-onderzoeker bij Het PON & Telos, waar ze wil helpen om een brug te vormen tussen kennis, samenleving en beleid rondom complexe vraagstukken zoals cultuur.
Verwijzingen
[1] CBS (2024). In alle regio’s economische groei lager in 2023. [2] Provincie Noord-Brabant (2022). Levendig Brabant 2030: Integraal beleidskader cultuur, erfgoed, sport en vrije tijd. [3] LKCA (2024). Kennisdossier Cultuur en jongeren.